به گزارش روابط عمومی جمعیت هلالاحمر استان زنجان، هاشمیبا بیان اینکه جمعیت هلالاحمر نهادی آماده و خدمترسان است و هر لحظه امکان وقوع حوادث و سوانح وجود دارد، افزود: تمامیکارکنان در هر حوزهای باید برای ارائه خدمات بهطور کامل آماده باشند.
وی اظهار داشت: چرخه مدیریت بحران یک فرمول مشخص است که باید در تمامی فعالیتها و حوزههای کاری برنامهریزی شود، چراکه هر فرد در این چرخه وظایف و شرح کاری خاص خود را دارد.
هاشمیبا تأکید بر نقش پیشگیری در چرخه مدیریت بحران گفت: اگر در جامعه ، پیشگیری بهطور واقعی اتفاق بیفتد، قطعاً آسیبهای ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیار کاهش خواهد یافت. سهم پیشگیری در استاندارد جهانی حدود ۷۰ درصد است و حتی برخی کشورها مانند سوئیس این سهم را به ۱۰۰ درصد نزدیک کردهاند؛ بهگونهای که برای شرایط بحرانی پناهگاههایی ایجاد کردهاند که امکان زندگی دو ساله در آن وجود دارد.
وی افزود: یکی دیگر از مؤلفههای مهم در چرخه مدیریت بحران، بحث آمادگی است که باید بیشتر بر روی آن تمرکز کنیم. در جمعیت هلالاحمر، بر اساس اساسنامه وظایفی تعریف شده که واحدهای عملیاتی همچون امدادونجات و درمان در این زمینه نقش محوری دارند. تمرین و آموزش مستمر موجب افزایش سرعت عمل، آگاهی نسبت به حوادث، تابآوری در شرایط سخت، شناخت تجهیزات و نحوه برخورد صحیح با آسیبدیدگان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد جمعیت هلالاحمر این است که همواره آماده، سازماندهی شده و در کوتاهترین زمان به صحنه حادثه اعزام شود؛چراکه زمان در مدیریت بحران بسیار حیاتی است.همکاران ما باید به یک ادبیات مشترک در حوزه مأموریتی برسند و بهویژه در آموزشهای کمکهای اولیه تسلط کافی داشته باشند.
وی تصریح کرد: کلیات، تعاریف و مفاهیم فرآیند مدیریت بحران، سناریونویسی شرایط اضطراری با تأکید بر نقش جمعیت هلالاحمر، برنامهریزی آمادگی برای شرایط اضطراری، ارزیابی در سوانح، هماهنگی عملیات، سازماندهی منابع انسانی بر مبنای کد ۲، سطحبندی سوانح و فعالسازی برنامههای آمادگی، از جمله مباحث این دوره است. همچنین تمرین کارکردهای امدادی و اختصاصی جمعیت هلالاحمر در شرایط اضطراری در دستور کار قرار دارد.